Emarine

Jak czyścić gaźnik w silniku zaburtowym? Konserwacja gaźnika
20.06.2025

Jak czyścić gaźnik w silniku zaburtowym? Konserwacja gaźnika

Bez sprawnego silnika zaburtowego na łodzi motorowej nie sposób cieszyć się bezpieczną i komfortową żeglugą. Jednym ważniejszych elementów silnika zaburtowego jest gaźnik, odpowiedzialny za prawidłowe mieszanie paliwa z powietrzem. Zaniedbanie konserwacji tego podzespołu może prowadzić do szeregu problemów. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczny poradnik, który krok po kroku pokaże, jak dbać o gaźnik w silniku zaburtowym.

Jakie są objawy, że gaźnik w silniku zaburtowym wymaga czyszczenia?

Najczęstsze symptomy zanieczyszczonego gaźnika to:

  • trudności z uruchomieniem silnika, zwłaszcza po dłuższym postoju,

  • nierówna praca na biegu jałowym, szarpanie, przygasanie,

  • spadek mocy i osiągów przy zwiększaniu obrotów,

  • nadmierne zużycie paliwa,

  • ciemne, dymiące spaliny, świadczące o niewłaściwej mieszance paliwowo-powietrznej.

Jakie problemy mogą wystąpić przy pracy silnika?

Zaniedbany gaźnik wpływa bezpośrednio na pracę całego silnika. Do najczęstszych problemów należą:

  • brak reakcji na wychylenie dźwigni gazu,

  • zgaśnięcie silnika podczas pracy,

  • trudności w utrzymaniu stałych obrotów,

  • zwiększone ryzyko korozji wewnętrznej, szczególnie w przypadku stosowania paliwa z domieszką etanolu.

Czy gaźnik może zanieczyścić paliwo?

Zasadniczo to nie gaźnik zanieczyszcza paliwo, ale zanieczyszczone paliwo może zanieczyścić gaźnik. Brak filtracji (zapchany filtr), obecność wody w zbiorniku, a także osady z długo przechowywanego paliwa (szczególnie po zimie) mogą prowadzić do zapchania dysz i kanalików w gaźniku. To właśnie dlatego regularne czyszczenie oraz stosowanie filtrów paliwa ma kluczowe znaczenie.

Jak rozpoznać, że gaźnik jest zapchany?

Zapchany gaźnik daje się rozpoznać po:

  • nierównomiernym wtrysku paliwa,

  • braku dostatecznego dopływu paliwa przy wyższych obrotach,

  • tzw. „kaszlaniu” silnika, czyli przerywaniu pracy,

  • nagłym zgaśnięciu podczas przyspieszania.

Warto regularnie kontrolować stan gaźnika – szczególnie po sezonie zimowym, gdy osady w układzie paliwowym mogą się skumulować.

Jak przeprowadzić czyszczenie gaźnika w silniku zaburtowym?

Serwis można wykonać samodzielnie, pod warunkiem zachowania ostrożności i znajomości budowy silnika. Oto podstawowe kroki:

  1. Odłącz akumulator i zakręć zawór paliwa.

  2. Zdejmij obudowę i zlokalizuj gaźnik.

  3. Odłącz przewody paliwowe i ssania.

  4. Ostrożnie zdemontuj gaźnik – zapamiętaj kolejność elementów.

  5. Rozkręć gaźnik i zanurz jego części w specjalnym środku do czyszczenia gaźników

  6. Wydmuchaj kanały sprężonym powietrzem.

  7. Sprawdź stan pływaka, zaworów iglicowych i dysz – wymień zużyte elementy.

  8. Złóż wszystko w odwrotnej kolejności, zachowując szczelność i czystość. Wymień uszczelki.

  9. Po uruchomieniu silnika dokonaj regulacji obrotów jałowych, jeśli to konieczne.

Narzędzia potrzebne do czyszczenia gaźnika

Do czyszczenia gaźnika w silniku zaburtowym przydadzą się:

  • zestaw kluczy płaskich i nasadowych,
  • śrubokręty (krzyżakowe i płaskie),
  • sprężone powietrze lub ręczna pompka do przedmuchiwania,
  • pojemnik na części,
  • specjalistyczny preparat do czyszczenia gaźników,
  • nowe uszczelki lub zestaw naprawczy,
  • czyste czyściwo, ręcznik papierowy.

Jak oczyścić filtr paliwa w gaźniku?

Jeśli filtr paliwa jest elementem rozbieralnym a jego części można umyć należy taki filtr wyczyścić. Filtr paliwa może znajdować się w linii przewodu paliwowego, wewnątrz samego gaźnika lub może być podwieszony na korpusie silnika. Aby go oczyścić:

  1. Zlokalizuj filtr – zazwyczaj jest to element z siatką przy wejściu paliwa.

  2. Odłącz przewód paliwowy i wyjmij filtr.

  3. Sprawdź stan techniczny (pęknięcia, przetarcia itp.)
  4. Opłucz filtr benzyną ekstrakcyjną lub środkiem do gaźników.

  5. Osusz i zamontuj ponownie lub wymień na nowy, jeśli jest uszkodzony.

Regularne czyszczenie filtra zapobiega przedostawaniu się brudu do wnętrza gaźnika.

Najczęstsze usterki gaźnika w silnikach zaburtowych

  • Zużyte uszczelki, powodujące nieszczelności i fałszywe powietrze.

  • Zapieczone dysze, które blokują przepływ paliwa.

  • Uszkodzony pływak, powodujący zbyt bogatą mieszankę.

  • Zanieczyszczony zawór iglicowy, który nie zamyka dopływu paliwa.

  • Zaburzona synchronizacja przy silnikach wielogaźnikowych (np. w silnikach 4-suwowych).

Każdą z tych usterek można naprawić, pod warunkiem posiadania odpowiednich części i akcesoriów – dostępnych na Emarine.pl.

Jak sprawdzić regulację gaźnika?

Regulację gaźnika warto wykonać po czyszczeniu lub przy wystąpieniu problemów z obrotami. W tym celu:

  1. Uruchom silnik i pozwól mu się nagrzać.

  2. Znajdź śrubę mieszanki paliwowo-powietrznej oraz śrubę regulującą obroty jałowe.

  3. Użyj śrubokręta, aby stopniowo regulować mieszankę do momentu, aż silnik będzie pracował równo.

  4. Obroty jałowe ustaw zgodnie z instrukcją producenta (zwykle ok. 800–1000 obr./min).

Pamiętaj, że źle wyregulowany gaźnik może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa i obniżenia mocy silnika.