
Jak czyścić gaźnik w silniku zaburtowym? Konserwacja gaźnika
Bez sprawnego silnika zaburtowego na łodzi motorowej nie sposób cieszyć się bezpieczną i komfortową żeglugą. Jednym ważniejszych elementów silnika zaburtowego jest gaźnik, odpowiedzialny za prawidłowe mieszanie paliwa z powietrzem. Zaniedbanie konserwacji tego podzespołu może prowadzić do szeregu problemów. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczny poradnik, który krok po kroku pokaże, jak dbać o gaźnik w silniku zaburtowym.
Jakie są objawy, że gaźnik w silniku zaburtowym wymaga czyszczenia?
Najczęstsze symptomy zanieczyszczonego gaźnika to:
-
trudności z uruchomieniem silnika, zwłaszcza po dłuższym postoju,
-
nierówna praca na biegu jałowym, szarpanie, przygasanie,
-
spadek mocy i osiągów przy zwiększaniu obrotów,
-
nadmierne zużycie paliwa,
-
ciemne, dymiące spaliny, świadczące o niewłaściwej mieszance paliwowo-powietrznej.
Jakie problemy mogą wystąpić przy pracy silnika?
Zaniedbany gaźnik wpływa bezpośrednio na pracę całego silnika. Do najczęstszych problemów należą:
-
brak reakcji na wychylenie dźwigni gazu,
-
zgaśnięcie silnika podczas pracy,
-
trudności w utrzymaniu stałych obrotów,
-
zwiększone ryzyko korozji wewnętrznej, szczególnie w przypadku stosowania paliwa z domieszką etanolu.
Czy gaźnik może zanieczyścić paliwo?
Zasadniczo to nie gaźnik zanieczyszcza paliwo, ale zanieczyszczone paliwo może zanieczyścić gaźnik. Brak filtracji (zapchany filtr), obecność wody w zbiorniku, a także osady z długo przechowywanego paliwa (szczególnie po zimie) mogą prowadzić do zapchania dysz i kanalików w gaźniku. To właśnie dlatego regularne czyszczenie oraz stosowanie filtrów paliwa ma kluczowe znaczenie.
Jak rozpoznać, że gaźnik jest zapchany?
Zapchany gaźnik daje się rozpoznać po:
-
nierównomiernym wtrysku paliwa,
-
braku dostatecznego dopływu paliwa przy wyższych obrotach,
-
tzw. „kaszlaniu” silnika, czyli przerywaniu pracy,
-
nagłym zgaśnięciu podczas przyspieszania.
Warto regularnie kontrolować stan gaźnika – szczególnie po sezonie zimowym, gdy osady w układzie paliwowym mogą się skumulować.
Jak przeprowadzić czyszczenie gaźnika w silniku zaburtowym?
Serwis można wykonać samodzielnie, pod warunkiem zachowania ostrożności i znajomości budowy silnika. Oto podstawowe kroki:
-
Odłącz akumulator i zakręć zawór paliwa.
-
Zdejmij obudowę i zlokalizuj gaźnik.
-
Odłącz przewody paliwowe i ssania.
-
Ostrożnie zdemontuj gaźnik – zapamiętaj kolejność elementów.
-
Rozkręć gaźnik i zanurz jego części w specjalnym środku do czyszczenia gaźników
-
Wydmuchaj kanały sprężonym powietrzem.
-
Sprawdź stan pływaka, zaworów iglicowych i dysz – wymień zużyte elementy.
-
Złóż wszystko w odwrotnej kolejności, zachowując szczelność i czystość. Wymień uszczelki.
-
Po uruchomieniu silnika dokonaj regulacji obrotów jałowych, jeśli to konieczne.
Narzędzia potrzebne do czyszczenia gaźnika
Do czyszczenia gaźnika w silniku zaburtowym przydadzą się:
- zestaw kluczy płaskich i nasadowych,
- śrubokręty (krzyżakowe i płaskie),
- sprężone powietrze lub ręczna pompka do przedmuchiwania,
- pojemnik na części,
- specjalistyczny preparat do czyszczenia gaźników,
- nowe uszczelki lub zestaw naprawczy,
- czyste czyściwo, ręcznik papierowy.
Jak oczyścić filtr paliwa w gaźniku?
Jeśli filtr paliwa jest elementem rozbieralnym a jego części można umyć należy taki filtr wyczyścić. Filtr paliwa może znajdować się w linii przewodu paliwowego, wewnątrz samego gaźnika lub może być podwieszony na korpusie silnika. Aby go oczyścić:
-
Zlokalizuj filtr – zazwyczaj jest to element z siatką przy wejściu paliwa.
-
Odłącz przewód paliwowy i wyjmij filtr.
- Sprawdź stan techniczny (pęknięcia, przetarcia itp.)
-
Opłucz filtr benzyną ekstrakcyjną lub środkiem do gaźników.
-
Osusz i zamontuj ponownie lub wymień na nowy, jeśli jest uszkodzony.
Regularne czyszczenie filtra zapobiega przedostawaniu się brudu do wnętrza gaźnika.
Najczęstsze usterki gaźnika w silnikach zaburtowych
-
Zużyte uszczelki, powodujące nieszczelności i fałszywe powietrze.
-
Zapieczone dysze, które blokują przepływ paliwa.
-
Uszkodzony pływak, powodujący zbyt bogatą mieszankę.
-
Zanieczyszczony zawór iglicowy, który nie zamyka dopływu paliwa.
-
Zaburzona synchronizacja przy silnikach wielogaźnikowych (np. w silnikach 4-suwowych).
Każdą z tych usterek można naprawić, pod warunkiem posiadania odpowiednich części i akcesoriów – dostępnych na Emarine.pl.
Jak sprawdzić regulację gaźnika?
Regulację gaźnika warto wykonać po czyszczeniu lub przy wystąpieniu problemów z obrotami. W tym celu:
-
Uruchom silnik i pozwól mu się nagrzać.
-
Znajdź śrubę mieszanki paliwowo-powietrznej oraz śrubę regulującą obroty jałowe.
-
Użyj śrubokręta, aby stopniowo regulować mieszankę do momentu, aż silnik będzie pracował równo.
-
Obroty jałowe ustaw zgodnie z instrukcją producenta (zwykle ok. 800–1000 obr./min).
Pamiętaj, że źle wyregulowany gaźnik może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa i obniżenia mocy silnika.